Bokashi

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jag luktar kräks. Idag var dagen då jag bestämde mig att ta tag i mitt liv, eller öh jag menar bokashihinkarna som stått fulla hemma hos oss sedan förra säsongen. Hinkarna kan stå fulla ett år innan de blir förstörda så jag hade kanske två månader på mig, men det var helt enkelt god tid. Dessutom har jag inte tömt dem på vätska kontinuerligt, därav den ohärliga doften. Det första jag gjorde var att tömma dem på vätska, vätskan spädde jag sedan ut med vatten och vattnade på kolonilotten med. Vätskan ska spädas 1 till hundra, alltså 1 dl till 10 liter. Komposten ska grävas ned minst 10 cm, gärna djupare om det finns djur som kan tänkas gräva upp den. Jag grävde ned den ca 30 cm. Bokashin behöver ligga i jorden och godda till sig i minst två veckor innan man kan plantera, materialet är än så länge för surt för växterna. Det kändes lite otillfredställande att öppna hinkarna när grönsaksspillet nästintill ser intakt ut, men det är nu när det kommer i jorden det förhoppningsvis börjar hända saker. Nu är det två veckors väntan innan det blir planteringsdags! Läs tidigare inlägg om uppstarten av bokashin här och här. Om efterjäsningen här.

Lämna en kommentar