Uppstarten av Bokashi

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag började min morgon med att starta upp vår första hink med Bokashi, en kökskompost. Först hällde jag lite av Bokashiströet i botten där det ligger en sil i hinken. Silen ska hindra komposten från att bli för blöt, vätskan kan rinna ned så att den inte nuddar komposten. Sedan finns det en kran nederst på våra hinkar så att man kan tömma ut vätskan och använda den som näring. Vätskan ska tömmas några gånger i veckan men det brukar ta några dagar innan det kommer någon vätska. Jag pratade med en lottgranne som introducerade Bokashi för mig och hennes hade inte vätskat alls och detta var i början av hennes process tror jag. Så hur blött det blir beror nog helt enkelt på vad man stoppar i hinken. Efter ströet hade jag i lite allt möjligt som låg i vår diskho, vitlök-, lök- och rädisblast, vissna rosor, rädisor med mera och så lite strö igen. Man fick med en skiva med ett litet handtag på i startkittet som ska användas för att pressa ned komposten så att det ligger mer packat och inte är en massa luft mellan det som komposterats, det ska hjälpa till att påskynda processen. Nu är första steget taget och nu återstår att fylla hela hinken sakta men säkert. När den är fylld ska den stå och efterjäsa i två veckor innan man ska använda innehållet.

En reaktion på ”Uppstarten av Bokashi

  1. Pingback: Bokashi | Gröna Ekeby

Lämna en kommentar